Droga Krzyżowa - Głębie duszy Świętej Gemmy

Wprowadzenie

Panie Jezu, spraw, aby przykład życia Świętej Gemmy coraz bardziej skłaniał nas do umiłowania Twojej męki i podążania drogą cnót. Dziewico z Lukki, oblubienico Krzyża Chrystusowego, prowadź nas drogą krzyżową twego Boskiego Mistrza do niebieskiej ojczyzny! Ukaż nam uzdrawiającą moc Chrystusowych ran!

Stacja I - Pan Jezus na śmierć skazany

"Usilnie prosiłam Boga - mówiła do niej - by mi dał córeczkę. Bóg wysłuchał mnie, lecz niedługo będę się tobą cieszyć, gdyż jestem chora i wkrótce prawdopodobnie cię opuszczę. Korzystaj dziecię z nauk matki" (Gd, s. 17).

Panie, pozwól nam z taką miłością nieba, jak mała Gemma, przyjmować każdą stratę, choćby najbliższych osób!

Stacja II - Pan Jezus bierze krzyż na swoje ramiona

"Po powrocie do domu, wchodzi do pokoju matki i zastaje ją w stanie beznadziejnym. Klękając przy łóżku, wybucha płaczem, modli się ze ściśniętym sercem i powiada, że nie opuści tego łoża, gdyż chce słyszeć ostatnie słowa matki" (Gd, s. 20).

Panie, spraw, aby Twoja miłość była centrum naszego życia! Naucz nas pragnąć tylko Ciebie, bo wówczas niczego nie będzie nam brakować!

Stacja III - Jezus upada po raz pierwszy

"Jej umiarkowanie w mowie i ciągłe skupienie było przyczyną, że jedni uważali ją za nieśmiałą, inni za ograniczoną. Gemma nie troszczyła się jednak o sądy ludzkie. Gdy wypowiadano o niej swoje zdanie, odpowiadała pokornie: "Po co mam się podobać? W rzeczywistości jestem głupia, słusznie mnie sądzą; cóż mnie to może obchodzić!" (Gd, s. 23).

Panie Jezu, naucz nas, jak miła Ci jest pokora i jak wiele Twych ran opatruje!

Stacja IV - Pan Jezus spotyka swoją Matkę

W sobotę, 4 sierpnia 1900 roku Święta Gemma napisała w swoim "Dzienniku" o Matce Bożej: "Była blisko łóżka, bardzo piękna, nie mogłam się na Nią napatrzeć. Poleciłam Jej mojego grzesznika; wtedy uśmiechnęła się: dobry znak..." (A.Dz., s. 93).

Panie Jezu, naucz nas swoim życiem wywoływać uśmiech Matki! Spraw, abyśmy pod Jej opieką podążali naszą drogą krzyżową!

Stacja V - Szymon Cyrenejczyk pomaga dźwigać krzyż Jezusowi

"O myśli światowe, oddalcie się ode mnie, chcę żyć wyłącznie z Jezusem, jedynie z Jezusem" (Gd, s. 30).

Panie, naucz nas dostrzegać ciężar krzyża najbiedniejszych!

Stacja VI - Święta Weronika ociera twarz Panu Jezusowi

"Dla zadośćuczynienia za moje liczne grzechy - mówiła - prosiłam Boga o cierpienie. Tak, mój Jezu, powtarzam często, dla Ciebie chcę cierpieć i bardzo cierpieć" (Gd, s. 35).

Udziel nam, Panie, uzdrawiającej mocy zadośćuczynienia za siebie i innych!

Stacja VII - Jezus upada po raz drugi

"Mój Jezu, cierpisz mnie jeszcze! Im więcej myślę o mej nicości, tym więcej się wstydzę i nie widzą innego ratunku jak uciec się do Twego nieskończonego miłosierdzia, o litościwy Jezu!" (Gd, s. 30).

Panie, naucz nas mimo naszych upadków, ufać Twojemu miłosierdziu.

Stacja VIII - Jezus spotyka płaczące niewiasty

"Cierpiała nad tym, że wskutek długiej choroby była ciężarem dla rodziny, ale ponieważ to było wolą Bożą, czekała ze spokojem i z poddaniem się Bożym wyrokom" (Gd, s. 38).

Panie, naucz nas nawet w największym cierpieniu promieniować radością z Twojej obecności!

Stacja IX - Jezus upada po raz trzeci

"Wreszcie przeszedł rok cały, a płomyk jej życia tlił się jeszcze. Nędza rodziny wzrastała z powodu długów zaciągniętych na lekarzy i lekarstwa; w końcu nikt nie chciał pożyczyć już ani grosza" (Gd, s. 38).

Panie, pomóż nam lepiej zrozumieć Twoje słowa: "Nie będzie Ci brakowało niczego, nawet wówczas, gdy ci odejmę wszelką pociechę i ostoję na ziemi!" (Gd, s. 41).

Stacja X - Pan Jezus z szat obnażony

"Ubranie jej było najskromniejsze: czarna wełniana spódnica, żakiecik i kapelusz tegoż koloru; żadnych mankietów ani kołnierzyków, kolczyków, szpilek, kwiatów ni wstążek. Na próżno rodzina robiła jej wymówki. Do śmierci - zimą i latem, w dni powszednie i świąteczne jednakowo była ubrana".

"Nie mam nic - mówiła z wdzięcznym uśmiechem - jestem uboga, uboga z miłości dla Jezusa!"

Ukaż nam, Panie, całą mądrość słów Anioła Stróża Świętej Gemmy: "Jedyne klejnoty zdobiące oblubienicę Króla Ukrzyżowanego to krzyż i ciernie" (Gd, s. 60).

Stacja XI - Jezus przybity do krzyża

"Gemma kolejno uczestniczyła we wszystkich udręczeniach Boga-Człowieka: w wewnętrznych uciskach, w krwawym pocie, w biczowaniu i licznych ranach, w złym traktowaniu - za sprawą szatanów - w bolesnych ukłuciach korony cierniowej, w wywichnięciu kości, w rozdarciu gwoździami. (...)

Ponieważ to delikatne i wyczerpane ciało nie mogłoby zapewne wytrzymać takiego ogromu cierpień, zamienił ich nasilenie na dłuższe trwanie, trzymając dobrowolną ofiarę przybitą do krzyża w ciągu długich miesięcy" (Gd, s. 241).

Panie Jezu, naucz nas wytrwać na krzyżu codziennych, monotonnych obowiązków! Daj nam szczerą gorliwość w wypełnianiu rzeczy prawdziwie małych".

Stacja XII - Jezus umiera na krzyżu

"Nie zostawiaj mnie - błagała umierająca - aż będę przybita do krzyża. Będę ukrzyżowana z Jezusem! Jezus powiedział mi, że Jego ukochane dzieci muszą umierać na krzyżu" (Gd, s. 252).

Naucz nas, Panie, za przykładem Świętej Gemmy, umierać dla świata i żyć tylko dla Ciebie!

Stacja XIII - Jezus zdjęty z krzyża

"Jak szczęśliwa jesteś, Gemmo, umiałaś żyć jak aniołowie i umrzeć jak święci!" (Gd, s. 256).

Daj nam, Panie, łaskę szczęśliwej śmierci!

Stacja XIV - Jezus pogrzebany

"Zbliżał się wieczór wielkanocny; czas, by zabrać się do ceremonii pogrzebowej. Ciało zostało złożone do skromnej drewnianej trumny. (...)

Żyj szczęśliwie z aniołami duszo pobożna i módl się za nas!" (Gd, s. 256-257).
Spraw, Panie, abyśmy życiem na ziemi zasłużyli na spotkanie Świętej Gemmy, naszej siostry w niebie!

Zakończenie

Dziękujemy Ci, Panie, za przykład życia Świętej Gemmy, która tak pilnie Cię naśladowała, że i w nas zapłonął ogień świętej tęsknoty. Spraw, abyśmy pociągnięci jej przykładem coraz częściej wsłuchiwali się w bicie Twego przebitego Serca! Święta Gemmo, kwiecie męki Pańskiej, módl się za nami!

Cytaty zaczerpnięto z: G. Galgani, Autobiografia. Dziennik, wyd. 3, Warszawa 2017 (skrót A.Dz.; G. Ruoppolo CP, Głębie duszy czyli Święta Gemma Galgani, Wrocław 2011 (skrót Gd)

opracowała Agnieszka Kubińska

za: Chwile modlitewne ze św. Gemmą Dziewicą z Lukki, Rawa Mazowiecka - Warszawa 2019.